Може ли нещо да е и да не е?




Къде се преплитат битието и нищото

Крайните позиции по въпроса за битието могат да бъдат представени чрез тезите на Парменид и Горгий:
Парменид – само битието съществува, нищото не съществува. Единствената ни истинна мисъл е, че битието съществува. За всичко друго (което не е битие) ние имаме само мнения (докса);
Горгий – 1) нищо не съществува; 2) дори и да съществува, то е непознаваемо; 3) дори и да е познаваемо, то е несъобщимо.

Но има и други, “компромисни”, отговори – като тази на Хераклит и на Хегел. Според Хегел във всяко нещо има както битие, така и нищо. Двете не само съществуват, но са и са неотделими едно от друго. Как е възможно това? Какво означават нищото и небитието?

Да опитаме например да дефинираме човека: “Човекът е социално същество”. В тази дефиниция сякаш говорим само за битието на човека. Но не казваме ли нещо и за онова, което човек не е? Не казваме ли също, че човек не е Робинзон? Че не е Бог?

Още по-ясно се вижда преплитането на битие и нищо в движението и изменението. Възрастният човек е и не е един и същ човек с детето, което е бил. Летящата стрела е и не е на едно място в един и същи момент. Затова Хегел твърди, че “във всяко нещо на земята и небето има както битие, така и нищо”. Тази теза е лесно се илюстрира и чрез много други феномени: отсъствието, смъртта, омразата, надеждата, страха, липсата, сянката и т.н. Следователно нищото “съществува” не по-малко, отколкото битието.

Р. Стефанова

Коментари

Популярни публикации от този блог

Не се надявам, не се страхувам, свободен съм!

Всичко ли има причина?

Не мога да науча никой на нищо, мога само да го накарам да мисли.